Centrum Zdrowia Psychicznego
dla dzieci i młodzieży

ul. Wolności 29
08-300 Sokołów Podlaski

tel: 25 425 40 40
rejestracja@czpsokolowpodlaski.pl

Godziny otwarcia

Poniedziałek - Piątek: 08:00 - 20:00
Sobota: 08:00 - 16:00
Niedziela: zamknięte

  • ul. Wolności 29, 08-300 Sokołów Podlaski
  • Godziny otwarcia: pn-pt: 08:00 - 20:00; sb: 08:00 – 16:00

Psychoterapia indywidualna

psychoterapia indywidualna

Psychoterapia indywidualna stanowi jeden z elementów procesu zdrowienia. W Centrum Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży zespół psychoterapeutyczny składa się z psychoterapeutów pracujących w podejściu poznawczo-behawioralnym, psychodynamicznym i systemowym.

Na czym polega psychoterapia indywidualna?

Psychoterapia indywidualna to proces terapeutyczny, w którym dziecko lub nastolatek pracuje bezpośrednio z wykwalifikowanym terapeutą w bezpiecznym i poufnym środowisku. Celem psychoterapii jest zrozumienie i rozwiązanie problemów emocjonalnych oraz psychicznych, a także wspieranie zdrowego rozwoju psychicznego.

Jak wygląda psychoterapia indywidualna w naszym Centrum Zdrowia Psychicznego?

Psychoterapia odbywa się w spokojnym, prywatnym pomieszczeniu, które sprzyja otwartości i zaufaniu. Terapeuta dba o to, aby pacjent czuł się bezpiecznie i komfortowo, co jest kluczowe dla skuteczności terapii. Poufność jest fundamentem sesji terapeutycznych – wszystkie informacje udzielane podczas spotkań są objęte tajemnicą zawodową, której warunki są omawianie z dzieckiem, nastolatkiem i jego rodzicami, opiekunami prawnymi.

Jednym z najważniejszych aspektów psychoterapii indywidualnej jest budowanie silnej i pełnej wzajemnego zaufania relacji między terapeutą a pacjentem. Terapeuta stara się zrozumieć doświadczenia i emocje dziecka lub nastolatka, co umożliwia stworzenie atmosfery wsparcia i akceptacji.

Psychoterapia indywidualna jest dostosowana do potrzeb pacjenta, co oznacza, że terapeuta tworzy plan terapeutyczny oparty na jego indywidualnych celach.

Podczas pierwszych sesji terapeuta wspólnie z pacjentem (i rodzicami/opiekunami, jeśli jest to konieczne) ustala cele terapeutyczne.

Cele te mogą obejmować:

  • redukcję objawów lęku lub depresji
  • poprawę umiejętności społecznych i komunikacyjnych
  • radzenie sobie ze stresem i trudnymi emocjami
  • zwiększenie samoświadomości i samoakceptacji
  • pracę nad specyficznymi problemami, takimi jak trudności szkolne czy relacje z rówieśnikami

Regularne sesje pozwalają na wprowadzenie oczekiwanych zmian. Terapeuta wraz z pacjentem monitoruje proces terapii i jeśli jest konieczność modyfikują cele.

Gdy cele terapeutyczne zostaną osiągnięte, terapeuta wspólnie z pacjentem i jego rodziną planuje zakończenie terapii. Proces ten jest stopniowy i zapewnia pacjentowi poczucie zamknięcia i bezpieczeństwa. Po zakończeniu terapii oferujemy możliwość follow-up oraz dodatkowe wsparcie, aby utrzymać osiągnięte rezultaty i pomóc w ewentualnych trudnościach, które mogą pojawić się w przyszłości.


Kiedy psychoterapia indywidualna jest wskazana?

Sesje psychoterapii indywidualnej mogą być niezwykle pomocne w różnych sytuacjach i dla różnych problemów, z którymi borykają się dzieci i młodzież.

Niektóre z najczęstszych wskazań do podjęcia psychoterapii indywidualnej:

  • Lęki i fobie
    Dzieci i młodzież mogą doświadczać różnorodnych lęków, takich jak lęk separacyjny, lęk przed szkołą, lęk społeczny czy specyficzne fobie (np. lęk przed ciemnością, zwierzętami, lataniem). Psychoterapia pomaga zidentyfikować źródła lęku, nauczyć dziecko technik radzenia sobie z lękiem oraz stopniowo zmniejszać intensywność objawów poprzez ekspozycję i techniki relaksacyjne.
  • Depresja
    Depresja u dzieci i młodzieży może objawiać się utratą zainteresowań, smutkiem, drażliwością, zmęczeniem, problemami ze snem i apetytem, a także myślami samobójczymi. Terapeuta pracując wraz z pacjentem nad poprawą nastroju, zwiększeniem jego zaangażowania w codzienne aktywności, poprawą relacji interpersonalnych oraz nauką pozytywnych strategii myślowych.
  • Zaburzenia zachowania
    Problemy z zachowaniem mogą obejmować agresję, bunt, trudności w kontrolowaniu impulsów, kłamstwa, kradzieże czy wagarowanie. Psychoterapia koncentruje się na identyfikacji przyczyn problematycznych zachowań, nauce umiejętności społecznych, poprawie komunikacji oraz wzmocnieniu pozytywnych zachowań.
  • Trudności w relacjach
    Dzieci i młodzież mogą mieć trudności w nawiązywaniu i utrzymywaniu zdrowych relacji z rodziną, rówieśnikami czy nauczycielami. Mogą doświadczać konfliktów, izolacji społecznej lub problemów z zaufaniem. Terapia pomaga rozwijać umiejętności komunikacyjne, empatię, asertywność oraz budowanie zdrowych, satysfakcjonujących relacji interpersonalnych.
  • Problemy szkolne
    Problemy w szkole mogą obejmować trudności w nauce, brak motywacji, problemy z koncentracją, wagarowanie, a także konflikty z nauczycielami i rówieśnikami. Terapeuta pomaga dziecku lub nastolatkowi zidentyfikować przyczyny trudności szkolnych, opracować strategie nauki, zwiększyć motywację oraz poprawić adaptację do środowiska szkolnego.
  • Stres i nieumiejętność radzenia sobie z problemami
    Dzieci i młodzież mogą doświadczać stresu związanego z różnymi sytuacjami życiowymi, takimi jak zmiana szkoły, rozwód rodziców, utrata bliskiej osoby, czy presja rówieśników. Psychoterapia uczy skutecznych strategii radzenia sobie ze stresem, takich jak techniki relaksacyjne, zarządzanie czasem, asertywność oraz zdrowe sposoby wyrażania emocji.
  • Problemy rozwojowe i tożsamościowe
    Okres dorastania to czas intensywnych zmian fizycznych, emocjonalnych i społecznych, które mogą prowadzić do kryzysów tożsamości, niskiego poczucia własnej wartości czy problemów z akceptacją własnego ciała. Terapeuta wspiera młodego pacjenta w procesie odkrywania siebie, budowania pozytywnej tożsamości, wzmacniania poczucia własnej wartości oraz radzenia sobie z presją społeczną i rówieśniczą.
  • Trauma i doświadczenia traumatyczne
    Dzieci i młodzież, które doświadczyły traumatycznych wydarzeń, takich jak przemoc, zaniedbanie, wypadki czy utrata bliskiej osoby, mogą mieć trudności w przetwarzaniu tych doświadczeń, co prowadzi do objawów PTSD, lęku czy depresji. Psychoterapia pomaga w przetwarzaniu traumatycznych wspomnień, redukcji objawów PTSD oraz odbudowie poczucia bezpieczeństwa i kontroli.

Dlaczego warto skorzystać z psychoterapii indywidualnej?

Psychoterapia indywidualna oferuje wiele korzyści, w tym:

  • dostosowanie do potrzeb – terapia jest dostosowana do indywidualnych potrzeb i specyfiki problemów dziecka lub nastolatka
  • poczucie bezpieczeństwa – sesje odbywają się w bezpiecznym i poufnym środowisku, co sprzyja otwartości i efektywności terapii
  • skuteczność – praca z doświadczonym terapeutą pozwala na skuteczne radzenie sobie z trudnościami i poprawę jakości życia
  • wsparcie rozwoju – terapia wspiera rozwój emocjonalny, społeczny i poznawczy dziecka, co ma pozytywny wpływ na jego funkcjonowanie w różnych obszarach życia.

Nasze podejście

W Centrum Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży stawiamy na:

  • indywidualne podejście – każde dziecko jest inne, dlatego każda sesja terapeutyczna jest dostosowana do jego specyficznych potrzeb i problemów
  • holistyczną opiekę – zajmujemy się nie tylko objawami, ale także przyczynami problemów, uwzględniając całościowy obraz funkcjonowania dziecka
  • współpracę z rodziną – angażujemy rodziców i opiekunów w proces terapeutyczny
  • profesjonalizm i etykę – pracujemy zgodnie z najwyższymi standardami etycznymi, zapewniając pełną poufność i szanując prywatność naszych pacjentów
  • nowoczesne metody – stosujemy najnowsze i sprawdzone metody terapeutyczne, które są skuteczne i dostosowane do wieku oraz potrzeb dziecka.

Zapraszamy do skorzystania z naszych sesji psychoterapii indywidualnej. Dzięki profesjonalnemu wsparciu naszych terapeutów, możemy wspólnie pracować nad poprawą zdrowia psychicznego i jakości życia Twojego dziecka.

Skip to content